måndag 12 februari 2007

Det är kris...

..inom svensk film. På P1 idag satt det ett gäng kritiker och konstaterade detta faktum. Efter ett tag framkom det att det var inte ekonomisk eller publikmässig kris. Nej, på den fronten var det väl till och med lite bättre än vanligt. Det var en konstnärlig kris det handlade om. Problemet inom svensk film är alltså det görs filmer som folk vill betala för att se men som dessa egenutnämnda kulturens finsmakare tycker saknar DET, vad det nu kan vara. Enligt deras sätt att se på saken är det väl snarast svenska folket som är problemet med sin trashiga filmsmak.
Bra film är väl för fan sån film som folk vill se. Det gäller förresten all annan kultur också. Om jag fått bestämma hade jag slopat allt jävla stöd till flummiga kulturmuppar som sitter hemma och skapar med ångest som främsta inspirationskälla och gett pengarna till äldrevården istället.
Låt varje kulturyttring stå för sin egen kostnad så får både folket vad dom vill ha och några färre gamlingar slipper ligga i sin egen avföring.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, ge oss mera kultur. Iaf annan kultur en skidoo, Polaris, Arctic Cat och Yamaha. Och gärna något mer en bara underholdning. Dock inte sagt att jag tycker gamlingarna ska ligga i sin egen skit. Nu pratar jag inte bara film heller. Östersund e som det e:)

Öjje

Mylt sa...

Öjje: Det handlade väl inte just om östersunds kulturutbud det här.

Till alla: Y gjorde mig uppmärksam på att vissa kunde ta det här personligt. Så var det alls inte meningen. Den jag tänkte på första hand var Norén.

Anonym sa...

Nej det fattar jag att det inte gör, men f** va tråkigt det e när det enda utbudet som finns e just det som e "mainstream". Samma sak gäller filmen. Roligt när man får tillgång till film som gör mer enn att bara underhålla. Eller hur?
Nu ska sägas att jag inte lyssnade på P1 i dag.

Peter Madison sa...

hehe....om det är pengar till äldrevården du vill ge så kanske du ska skita i å spaka det där jävla JAS planet som kostat skattebetalarna 100 miljarder kronor....som ingen vill ha och som ingen behöver och någonsin kommer behöva...;) Det skulle räcka till några bra filmer också för den delen....som folket vill se....:)

Lite skönt att du inte bestämmer...tror kulturutbudet skulle bli ganska så likriktat till slut...Göta Kanal året runt liksom....tjohooo....

Mylt sa...

Öjje: Om "mainstream" är vad folk vill ha skall dom få det tycker jag.

Peter: Likriktning av vad folk vill ha ja. Tjohoo. Bara godis.
När det gäller militären så vet du vad jag tycker. Om jag inte varit anställd av dom så hade jag varit rätt negativ. Men som du påpekade i din egen blog så kan det vara praktiskt att skicka oss till Rwanda t.ex. Om man nu inte tycker det räcker att generalsekreteraren himself åker dit å hytter med fingret. Då blir det billigare förstås..

Peter Madison sa...

Grejen är att folk inte vill ha mainstream...inte alla...

och vad gäller Rwanda så gjorde FN inte ett skit där och det slaktades 1 miljon människor så jag vet inte om dom hundratals miljader och åter hundratals miljarder som spenderas på vapen hjälpte dom speciellt mycket...

Laanna sa...

Men "folk" känner ju inte alltid till att alla olika former av kultur existerar.
Okej att alla inte vill ha svår eller smal kultur jämt, men det borde åtminstone finnas en möjlighet att kunna välja och den möjligheten blir ju mindre om vi inte har ett visst kulturstöd.

Mylt sa...

Peter: Nä, men ett o annat liv sparades förhoppningsvis i forna Jugoslavien. Dessuto togs ju en av dina hatade despoter bort.

laanna: Visst, alla borde kunna få den kultur dom vill. Men då ska de också vara beredda att betala för det. Varför ska jag behöva betala teaterbiljetter för dom vill se nån ångestIbsenpjäs.

Fråga vilken patient som helst på ett sjukhus om dom vill ha "äkta" konst på väggarna eller ett par läkartjänster till. Inget svårt val för 99% av befolkningen.

Peter Madison sa...

Så där talar en sann blåmoderat "varför ska jag betala..." uhh...tjänar man 47.000 spänn i månaden så kanske man har råd att betala för "finkultur" som du uttrycker det...alla har inte råd att göra det och om bara de som tjänar jävligt mycket pengar ska få tillgång till kulturen så är vi illa ute....väldigt illa ute.

Är det bara kulturen som ska betala sig själv? Ska sjukvård och omsorg också göra det? Det skulle ju i förlängningen betyda att folk som inte tjänar dina pengar inte har råd med det heller....och då är vi tillbaka på den här solidaritetssvängen som dryftades tidigare... Bara de rika och välbärgade klarar sig, resten får sköta sig själva bäst de kan...

Och att despoter endast kan tas bort med hjälp av laserstyrda bomber kan ju bara försvaras av en som är anställd av det militära...antar jag.

Peter Madison sa...

hmm...pratade nyss med din fru å hon tycker jag ska vara snäll mot dig!! Kanske ska vara det då...;)

Mylt sa...

Peter: Lite tradigt att du tar upp det där med militären hela tiden. I fortsättningen svarar jag bara på kommentarer som håller sig till ämnet som jag valt på inlägget. Gäller alla.
Jag tycker att gå på puben och dricka öl är en kulturyttring väl så god som ex. opera. Nåt som skall sponsras så att det blir halva priset på alkoholen på uteställen kanske. Skattepengar självklart.