söndag 19 augusti 2007

Övervakad

För ett par veckor sedan satt jag och slötittade på en repris av vetenskapens värld på TV. Programmet handlade om hur övervakade vi var idag och hur ännu mycket mer övervakade vi skulle kunna bli inom en nära framtid. Allt för vårt eget bästa naturligtvis. Min tanke var att det är ju inte speciellt kul att vara övervakad hela tiden men det kanske är priset man får vara beredd att betala om det så bara kan rädda ett endaste människoliv.
Några dar senare dryftade jag dilemmat med min vän U över en öl. Han var av diverse olika anledningar helt mot övervakningssystem. Bl.a kan man i ett historiskt perspektiv se att det absolut farligaste för en normal medborgare inte är brottslingar eller terrorister utan den egna statsmakten. Att nuvarande makthavare (såväl S som borgare) vill oss alla väl är ett undantag historiskt sett.

En svår fråga alltså. Men det är väl som det skall vara, enkla frågor leder ju knappast till nån debatt.

4 kommentarer:

Peter Madison sa...

eftersom det här inte är nån enkel fråga så drar jag väl igång debatten då, var länge sen jag fick lufta mig lite...;)

Läste att USA ska vrida om några av sina spionsatelliter som tidigare varit riktade mot typ sovjet å andra å istället rikta dom mot det egna landet... Storebror ser dig får ju ännu en betydelse. Om det är just ett sånt samhälle vi vill ha där varenda steg övervakas vet jag inte utan kanske borde vi ställa oss frågan vad det vi är rädda för och varför själva rädslan egentligen har uppstått...

Jänkarnas satelliter ska övervaka främst broar och andra strategiska byggnader för att då jaga terrorister, naturligtvis....

Anonym sa...

Ja, att jaga terrorister är väl ett behjärtansvärt syfte /T

Peter Madison sa...

Om man vet vilka terroristerna är så är det alltid bra...

Anonym sa...

Jo det var ju just det..../T