torsdag 16 oktober 2008

Hur fungerar min hjärna och vraför?

Igår var en rebus och problemlösardag av stora mått. Satt hela eftermiddagen på en rätt tråkig informationsdag på Folkets Hus. Föreläsarna bara malde på och intresset att lyssna aktivt avtog. Framförallt på sista bänkraden där jag och några kollegor satt och betedde oss precis som om vi hastigt och lustigt var förflyttade bakåt i tiden. Till högstadiet ungefär.

Vi började göra rebusar åt varandra. (Ok, jag erkänner, har inte tillräcklig hjärnkapacitet för att komma ihåg en rebus jag sett en längre tid, men jag deltog iaf i lösningen av dom)

Dom första knäckte jag och kollegan till vänster rätt snabbt... dra ett streck och det blir en bil : X8LX8L......

Den andra löste kollegan till vänster helt själv: Dra tre streck och det blir en bil... ( det skulle bli en sak som inte går att fixa med tangentbordet....) sparar den till maken...

Den tredje löste jag helt själv BVAVAVAB... Inga problem liksom....


På kvällen när jag kom hem och terroriserade mina kära sambosar med dessa rebusar fick jag ett problem tillbaks att lösa: Du har 12 kulor och en balansvåg, en kula väger mer eller mindre än dom andra. Du har tre vägningar på dig att ta reda på vilken kula och om den väger mer eller mindre än dom andra..... HÄR VAR JAG HELT LOST!!!!! Inte en Janne att jag klarar av att tänka så...


Nu vet jag fortfarande inte lösningen och det kan mycket väl vara så att det är en helt sjuk lösning, men vad jag vill komma åt är VARFÖR klarar jag av att lösa snuskrebusar men inte logiska klurigheter??? Vavavavavavavavavavavav????? (Apropå ovanstående rebus...)

16 kommentarer:

Anonym sa...

En lösning på detta problem kommer att publiceras inom kort.....

Anonym sa...

Kran-Hasse... Tacke tack tack...så jag kan sluta ligga vaken på nätterna... ;-) // fru y

Anonym sa...

Men Ylva, trösta dig med att jag inte ens lyckas lösa snusk-rebusen!!!!??? Hur gör man...
Kram

Anonym sa...

Emma... Tänk på antal va:n och deras läge mellan kvarvarande bokstäver.../ kram fru y

Anonym sa...

Alltså e jag trögast i världen eller??? jag fattar ändå inte och kan inte skylla på någon "gravidhjärna" eller "amningshjärna" jag får skylla på att det brinner i hjärnan på mig... Kram

Anonym sa...

Näe, jag fattar faktiskt inte heller... känner mig också rätt trög. Men det är jag ju van:P

Maria

Anonym sa...

KOm igen nu tjejer.... vad bildar bokstäverna V och A för ord? Hur många såna ord finns det? Var ligger dom mellan den första bokstaven och den sista bokstaven ( som för övrigt ska vara i bestämd form...)// fru y

Anonym sa...

Ha ha ha.... okej, håll i er för nu kommer en lösning på problemet med de 12 kulorna. Herr T har redan löst det, sa djungeltrumman, så du kan ju bara kolla att det blev rätt. Fru Y, ha papper och penna till hands. Det borde underlätta.


1) Dela upp de 12 kulorna 3 lika stora högar, det vill säga fyra i varje.
2) Ta balansvågen och lägg en hög, det vill säga fyra kulor, på vardera vågskål. Väger det jämnt fortsätt till steg 3 annars steg 7.
3) De återstående 4 kulorna innehåller den felaktiga kulan. Ta balansvågen igen, väg tre av dessa mot tre av de andra åtta kulorna. Väger det jämnt fortsätt till steg 4 annars steg 5.
4) Den återstående kulan är den felaktiga. Väg den mot en av de övriga för att avgöra om den är för lätt eller för tung.
5) Nu vet vi att någon av de 3 kulorna är felaktig och var den har för felaktighet, det vill säga om den är för lätt eller för tung.
6) Väg två av dessa tre mot varandra. Väger det jämnt då är den tredje som är felaktig. Väger det inte jämnt, då är någon av dessa två felaktig. Baserat på felaktigheten ger uteslutningsmetoden oss den felaktiga kulan.
7) Nu har vi 4 kulor som är misstänkt tunga och 4 kulor som misstänkt lätta samt 4 felfria kulor. Lägg upp följande i en vågskålen: 3 misstänkt lätta kulor och 1 misstänkt tung. I andra vågskålen läggs 3 felfria kulor samt 1 misstänkt lätt. Om ett jämnt utslag fortsätt till steg 8 annars steg 9.
8) Nu finns det 3 misstänkt tunga kulor, eller rättare sagt, en av dessa kulor är den felaktiga. Fortsätt till steg 6.
9) Om den sidan på balansvågen med 3 misstänkt lätta och 1 misstänkt tung väger tyngst, då är antingen den misstänkt tunga kulan som är tung eller är det den misstänkt lätta kulan på andra sidan av balansvågen som är lätt. Väg någon av dessa mot en felfri kula för att avgöra.
10) Om den andra sidan på balansvågen väger tyngst, alltså den där vi har 3 felfria kulor samt 1 misstänkt lätt kula, då vet vi att någon av 3 misstänkt lätta på den första sidan är den felaktiga. Fortsätt till steg 6.

Anonym sa...

Alltså detdär kulproblemet hade jag koll på för det har jag löst en gång förut. Men fry Y, jag har hakat upp mig på det där vavavavavavavan:det?????????????????????????????????? Kände mig lite halvsmart ett tag eftersom jag kunde lösningen på balansvågen, men det där vavavavavva får mig att känna mig som ETT JÄVLA PUCKO!!!!

Anonym sa...

anonym... det visar ju bara på hur olika våra hjärnor fungerar.. kan inte skriva lösningen så här direkt eftersom min mamma och svärmor läser den här bloggen.. och den officiela versionen är att våra barn har kommit till genom jungfrufödsel ;-) // fru y

Anonym sa...

Men det kan jag.... BvavavaB = treva mellan bena.... Svårare än så var det inte. Glad att jag kunde hjälpa till bara! ;-)

Anonym sa...

kran hasse: Du är en ängel. vad skulle jag göra utan dig`` Kram fru y

Anonym sa...

MEEEEENNNNN!!! Och jag som har tittat på vavavavavavavavavava... (raden näst längst ner)
Nu verkar jag väl om möjligt ännu dummare. Inte konstigt att jag inte fick till det!

Maria

Anonym sa...

hahahahaha, jag med....jag fattade nada...
Kram Emma

Anonym sa...

Puh, skönt att jag inte är ensam då :) Tack Emma!

Maria

Anonym sa...

Maria och Emma: VAd SKÖNT att ni har löst den! Kram fru y