söndag 11 maj 2008

Paramountjournalen..

- hör och ser allt. Det kallade min käre far min kära mor. Och det med rätta. Det min mamma inte hade/har koll på i sitt hem med dess omgivning är inte värt att veta. Hon styrde hemmet med järnhand.

En gång, även detta för länge sedan, var mina ärade föräldrar bortresta. En bussresa till dom nordligaste delarna av Sverige. Denna resa inföll med midsommarafton, vilket naturligtvis passade ypperligt bra med att ha en ff fest i villan på Åsen.

Festen förlöpte relativt stillsamt. Ett oansenligt tumult utbröt vid ett tillfälle och naturligtvis sammanföll detta med ett telefonsamtal från typ Noppikoski... "Hur har ni det?" Tumult tumult tumult i bakgrunden. Min äldre och klokare syster fann en förklaring som jag inte kommer ihåg idag men som köptes av modern. "Är Y där?" "Nej, hon har precis gått ut en liten runda.... Hon kommer snart"

Så långt gick allt bra. Inget gick sönder på festen och inget sölades ner. Däremot råkade jag i min glädjeyra få till en liten snärt i handleden vid toaspolning så att knoppen snurrades av och följde med ner i djupet.... Arrrggghhh....

Nästföljande vardag var det jag som begav mig till den enda affären i stan som förde toalettillbehör, på jakt efter en knopp som det absolut skulle stå IFÖ på! Och ser man på, dom hade en sån till övers som jag dessutom fick helt gratis! Dock i mikroskopiskt annorlunda utförande...
Glad i hågen begav jag mig hemåt och monterade på miraklet på toastolen. Sådär ja, det kommer hon aldrig att märka. Home safe liksom.

Föräldrarna kommer hem. Ta mig fan om det dröjer två minuter innan jag hör moderns ljuva stämma från badrummet. "Men, vad har hänt här? Varför är det en ny knopp på toaletten?"

Här skulle jag ju kunna ha medgett att det hänt en liten olycka vilken av de festfria dagarna som helst. Men, skuldkänslan var alldeles för stor. Det kändes som om hela min värld rasade samman. " JA, jag erkänner, vi HADE fest här på midsommarafton och jag RÅKADE spola ner knoppen. FÖRLÅT mamma, det ska aldrig hända igen!!!"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja herregud ....men rolig fest var det;-) !
/Tinna

Anonym sa...

Tinna: ja visst var det!!!!!/fru y