tisdag 23 januari 2007

Gudsgenen

Jag läste i tidningen idag att en amerikansk forskare har hittat den gen som styr tron på gud. Eller egentligen så är det förmågan att uppleva andlighet, som är en förutsättning för gudstro, den styr. VMAT2 heter den. Så har du inte rätta stuket på din VMAT2 så kan du glömma att du kommer och få några religiösa uppenbarelser. Bara att beklaga.
Detta kan väl också förklara varför tron på gud verkar gå i arv inom drabbade familjer. Jag som alltid har trott att det rörde sig om social indoktrinering. Man kan ju fråga sig varför gud har skapt oss på det viset. Vill han/hon/den/det inte att vi övriga skall ha någon gudtro ? Mystiken tätnar...

3 kommentarer:

Anonym sa...

och tydligen söker kaka maka också eftersom vi är så ogudaktiga i vår familj... mycket överraskad över inlägget... tänkte att: det där har jag väl ändå inte skrivit ;-)/fru y - som inte har ärvt VMAT2 genen...

Peter Madison sa...

Hmm...det jag kan undra över är hur man kan se att det är en "jag-tror-på-gud-gen"...?? Står det på den liksom?? Och exakt vad är det drabbade familjer blivit drabbade av??

Du om nån borde väl veta att man inte ska tro på det som står i tindningen....;)

Mylt sa...

Peter: Nej, allt som står i tidningen är inte sant. Men enligt mig är det större chans att ett på måfå valt stycke ur närmsta dagstidning är sant än att ett "väsen" skapade allt för sådär en 6000 år sedan.
Och drabbad var kanske ett olyckligt ordval. Det låter ju som nåt negativt. Det var menat helt i neutral mening.