tisdag 11 december 2007

Sverige i utförsbacken

Aaarrggghhh.....Det går utför med svedala. På en lista som vi har toppat överlägset så länge jag kan minnas kommer vi att efter nyår petas ned till en skamlig andraplats. Tätpositionen kommer att tas över av våra grannar och gamla ärkerivaler Danmark. De presterar inte heller lika bra som de en gång gjort men deras fall är inte lika stort som vårt. Det skall bli spännande att se om det är ett trendbrott vi skådar eller om vi kan kämpa oss tillbaka till tätpositionen. Kanske kan vi hoppas på en uppryckning runt 2010-2011 nån gång.

Vad det gäller ? VM i skattetryck så klart !

Nytt hopp för alla klimatpessimister finns här: http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article55013.ece

3 kommentarer:

Peter Madison sa...

Rösta rött nästa gång så hamnar vi på 1:a platsen igen...;)

Anonym sa...

Peter: man kan ju hoppas men jag är tveksam till att de röda vågar höja skatterna, det leder ju inte till några popularitetspoäng bland de breda arbetande massorna. Nä, det är nog kört för oss nu såvida inte den lede dansken skulle ge sig till att minska på sina skatter. Men då ligger vi ju ändå inte i topp på egna meriter.
Det var bättre förr. Ju förr dess bättre. :-) /T

Peter Madison sa...

Jag är optimist. Det blir både rött och högre skatter om 3 år...hehe. Förhoppningsvis röstar människor bort de som tror att politik handlar om att fixa åt sig popularitetspoäng...:)

Btw så är Danmark ett dejligt land. Synd att de pratar fullkomligt obegripligt annars skulle jag kunna tänka mig en tillvaro där.