lördag 27 oktober 2007

Älgar...

...skuts det ett par hundra tusen varje år i vårt avlånga land.

Dödas alltså.

Mer eller mindre för nöjes skull.

Men om det skulle ramla ned en älg i en tom swimmingpool, då får den inte dödas. Nä, det skall satsas en massa tid o resurser för att få upp den oskadd.

Det är väl för fan bara att kalla dit en av de lokala älgjägarna och låta honom/henne roa sig lite och sen stryka en i nästa jakttilldelning. Enkelt och effektivt.



Skolmaten, eller bambamaten som man säger hemma i GBG. Är det verkligen bara jag som inte tycker det är självklart att den skall finnas kvar? Vore det inte bättre att satsa vad de kostar med mattantslöner, lokaler och utrustning på några extra lärare istället?
Barnen kan ju faktiskt ta med en matsäck hemifrån.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Nä fy faan herr t... nu får du faktiskt ta och ge dig med dina åsikter. Eller får du skaffa ett jobb på hemmaplan så DU kan fixa en näringsrik matsäck till kidsen varenda jävla dag. On top of everything else liksom. Och dessutom tycker jag det var JÄVLIGT bra att man tog upp älgen ur poolen, hon hade ju en kalv som annars skulle bivit ensam och övergiven.Var är ditt medkännande???!!!/ fru (fortfarande...) y

Peter Madison sa...

Åhh...skönt att jag slapp få ge neggopeggo kommentaren till detta inlägg...

Väl rutet fru Y!

Anonym sa...

Peter: Jag är intresserad av att få veta din åsikt i frågorna :)

Y: Vad gäller kalven så dubbla glädjen får jägaren och minska tilldelningen med två nästa år då så är alla nöjda, och din "argumentation" i matfrågan var inte direkt övertygande ;) /T

Anonym sa...

Nej, jag behöver inte argumentera i text vad gäller mina åsikter om dina åsikter... Däremot kanske Lördagsnöjet blir lite mindre roligt... ;-)/fru y

Anonym sa...

Ahhh...När inte hjärnan räcker till så får man ta till kroppen ;) /T

Peter Madison sa...

Well.
Ska försöka ta till hjärnan dårå...

Att skjuta en älg som råkar befinna sig i en swimmingpool och som dessutom har en kalv vittnar om total avsaknad av empati för ett annat liv. Bara för att det är en älg så är det alltså fritt fram att döda den, eller gäller det djur i största allmänhet? Ponera att maja har en häst, och den går igenom isen. Maja klarar sig men hästen är kvar och kämpar för sitt liv, men skulle gå att rädda om hjälp tillkallades. Med ditt resonemang om att det är slöseri med tid och resurser att rädda djur som ligger illa till så antar jag då, med utgång från ditt eget resonemang, att du då skulle ta fram din Sigsauer och skjuta hästen framför ögonen på Maja...för att bespara samhället den jättelika kostnad det skulle vara att rädda hästen...kontra Maja's glädje att få ha den kvar i livet...

Angående skolmaten då.
Well...ALLA och precis ALLA vet att mat och näring behövs för att prestera. Skolan som ju kanske är en av de viktigare samhällskostnaderna och som ska få kosta vill du nu skära ner på.

Jag vet fortfarande inte vilken planet du befinner dig på eftersom du inte verkar ha nån som helst förståelse eller igen, empati, för de låt säga, ensamstående med heltidsjobb med kanske 3 ungar som går i skolan. Du vill alltså slå undan benen på dom, säga dom rakt i ögonen att från och med nu kan du utfodra dina ungar själv för kostnaderna är sååå höga att vi inte har råd med skolmat längre...den ensamtående ska då innan jobbet fixa frukost, skollunch och sen kanske köra iväg nån unge till dagis och sen iväg till sitt jobb.
Att ha viktiga och bra fungerande samhällsfunktioner som är till för att hjälpa alla verkar inte riktigt ligga för dig...?

Jag förstår inte hur ditt tänk är ibland men om allt bara handlar om resurser och kostnader i din bok så borde du ju veta att en lågsniff som du och dina rotorpolare gör över Ås skola motsvarar väl årsbudgeten för skolmaten...

Anonym sa...

Peter: Om skolmaten först då.
Jag sa bara att det var värt att ta en funderare på. Varje skolunge käkar väl råvaror för ca 5:- om dan. Lägg till 2:- för elen och "kastrullslitage" så blir det 7:-/barn och dag. Vad tror du det kostar kommunen per dag med mattantslöner, transporter, lokaler o.s.v? Inte under 40 spänn per elev och dag. Så är det en familjeekonomisk fråga så ge då varje barn en matpeng på säg 100:-/vecka och satsa resten av det man tjänar in på att anställa fler lärare och vidareutbilda dem man har. Det tycker jag är att satsa på skolan som även jag tycker skall få kosta.
De flesta andra länder har ju inte fri skolmat och eleverna lär sig inte så jävla mycket mindre där.

Om älgar: Personligen är jag mot (nästan) all typ av jakt men det är enligt lagen helt OK att döda älgar, vilket 100.000 per år eller så får känna på. Så varför dessa två skulle vara mer värda att rädda bara för att de varit i TV kan jag inte förstå. Speciellt om det medför att två färre dör nästa år.
Ditt resonomang om hästen känns ju.....ja, jag behåller det för mig själv /T

Peter Madison sa...

Du får ursäkta T, det är lite svårt att ha en argumentation om du inte bemöter frågeställningarna du får. Istället kontrar du med siffror. Siffor som är helt tagna ur luften...
Inte ett ord om de verkliga beskrivningar som ju de facto existerar i samhället...den om den ensamstående med 3 barn tillexempel...

Och hästen...jag tyckte det var en ganska bra liknelse. Vad är skillnaden mellan en häst och en älg...? Båda är djur och går på fyra ben...

Istället vill du inte svara på det, och du som vill ha argumentation?

Peace.

Anonym sa...

Peter: Hästen har en ägare. Även älgarna i Moose garden har en. Om ägaren blivt fäst vid en av sina älgar och inte vill byta ut den mot nån annan så skall man självklart rädda den om den ligger pyrt till.
Kostnaderna har jag inget faktaunderlag på, sant. Men du inser ju själv att resonemanget håller.
Och att få 1200:- i månaden skattefritt kan väl inte vara dumt för den stackars ensamstående 3-barns mamman/pappan.

Kul debatt. både här o på din blogg :) /T

Anonym sa...

Man brukar ju säga att barn bör ha lagad,varm mat till lunch varje dag. Hur går det då? Först tillagas den hemma hos familjen av någon stressad förälder, svalnar för att sedan åter hettas "förhoppningsvis" upp. Många microugnar blir det och mycket energi lär det gå åt också. Rimmar kanske inte så bra med den globala uppvärmningen.
När det gäller älgen. Tro inte att en jägare ute i skogen sparar en älgko bara för att den har kalv. Nä, han skjuter kalven också. I ett fint villaområde råder andra regler, precis som det gör på ett slakteri. Den goda steken hade nog inte varit så god om du fått följa den genom hela processen...

Anonym sa...

Jag glömde en sak i mitt tidigare inlägg när det gäller skolmaten.

Jag är övertygad om att det är en väldigt viktig social aspekt på att barnen tillsammans sätter sig ned vid bestämda, fasta tider, och äter i skolmatsalen.
Tror knappast detta kan ske vid medhavd lunch

Peter Madison sa...

Mmm...jag önskar jag hade råd för isåfall hade jag mer än gärna sponsrat dig att vara ensamstående förälder i ett års tid så kan du fixa lunch till kidsen innan du sticker iväg till jobbet...lite verklighetsförankring skadar aldrig...;)

Sen är det precis som den anonyme i kommentaren ovanför att det är en social aspekt att käka tillsammans...det kan väl inte vara fel..och alla har samma förutsättningar att få samma mat...kan ju faktiskt vara så att en del inte har råd, eller tid att fixa käket till sina ungar...

Sparka gärna på mig och skjut älgarna men skona barnen...hygglo rå;)

Anonym sa...

anonyma utan nån sorts signatur besvaras ej.

Peter: Med mitt GENIALA förslag får ju den ensamstående mer pengar att röra sig med. Endast en bråkdel av matpengen går ju faktiskt åt till mat.
Nu får jag väl frugan på mej .) men så mkt extra besvär kan det inte vara att laga lite extra på middagen dagen innan eller bre nåra mackor på morgonen. /T

Peter Madison sa...

Haha...well...de sista meningarna från den där kommentaren väntar jag med spänning att fru Y ska besvara...var har hon hållit hus hela dagen då?? Antar att hon laddar för fullt nu...hon började starkt...hoppas hon inte viker sig på målrakan...hehe

Anonym sa...

JAG STÅR ÖVER ALLT SOM toMMY TYCKER I DET HÄR FALLET... iNTE ENS VÄRT ATT KOMMENTERA DÅ JAG VET ATT HAN BARA GÖR DET FÖR ATT FÅ OSS ATT GÅ I TAKET.../FRU Y