tisdag 12 augusti 2008

Ytterligare störningsmoment i vardagen

Skrev ju häromsistens om män utan beklädnad på överkroppen som ett irrritationsmoment i min vardag... Här kommer ett till..

Obehärskad spottning i officiella miljöer, på gågator, promenadstråk, trottoarer mm
Enda gången det är ok att spotta ute bland andra mäniskor är på träningsrundan. Och då ska det helst vara ute i skogen. Joggar man längs ett gångstråk får man fan hålla inne med loskan. Detta fenomen är ej heller begränsat till män/unga killar utan tjejer och kvinnor tycker tydligen också att det är helt ok att dela med sig av sitt sputums färg, form och lukt var som helst när som helst.... Otroligt avtändande.

Mitt värsta exempel den här sommaren var när jag och mina barn satt på en bänk på stadens torg och svalkade oss med varsin glass.
På bänken intill, kanske 30 cm från vår bänk, satt tre tjejer i 17 års åldern. Tjejen som satt närmast tyckte tydligen att just då var en lämplig tidpunkt att ljudligt harskla upp lite segt, gult slem upprepade gånger för att sedan avlägsna det in our general direction. Det landade kanske 20 cm (många måttuppskattningar nu...) framför mig och mina barns fötter, vilket gjorde att jag var på tjolavippen att resa mig upp och ge henne en fetsmocka, Behärskade mig dock för mina barns skull. Dom tycker att jag är tillräckigt pinsam ändå.

Men hallå därute! Sluta spotta så ini helvete i offentliga miljöer... Äckligtäckligtäckligtäckligtäckligt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Exaktexaktexakt!!! Äckligt It Is. Folk som har problem med att hålla saliven i styr borde käka BANAN, det hjälper faktiskt. Mindre spottande..

//Maria

Anonym sa...

Maria: Less spott åt the people!!!//fru y

Laanna sa...

Hehe.Har i Nica, atminstone ute pa landet, spottar manniskor inomhus pa golvet!(!!!) Dessutom har de den harliga vanan att snyta sig i trojarmen...uh!

Anonym sa...

laanna: Hrmm fräscht. Tur att jag inte bor där. Skulle bli utbränd direkt/fru y